13 maart 2023 

"Voor Ondernemen Is Geen School" Succesvolle Ondernemer Deelt zijn Verhaal - Menno Kloostra

Van een bedrijf in faillissement tot 110 miljoen omzet. Menno Kloostra heeft een ongelooflijk inspirerend verhaal, hij bracht meerdere keren een bedrijf van 0 naar miljoenen!

Menno is een serial entrepreneur. Sinds zijn 21e is hij al bezig met het ondernemen. In de uitzendbranche voor zzp'ers begon hij een bedrijf en draaide daarmee een omzet van 20 miljoen. In 2014 liep hij echter tegen een harde muur aan toen zijn bedrijf miljoenenverlies begon te lijden. 

De werkdruk had ook een grote invloed op zijn gezinsleven, wat uiteindelijk resulteerde in een scheiding. Gelukkig wist Menno zichzelf op te rapen en fuseerde het bedrijf met een concullega tot Flexcraft waardoor de omzet steeg naar 110 miljoen

In 2019 heeft hij zijn bedrijf verkocht, later gaan we hier dieper op in...

Er bestaat geen opleiding voor ondernemen

Na het afronden van de MAVO heeft hij de NMO- en een NOP-cursus gevolgd. Hij is werkend wijzer geworden in plaats van lerend. Hij gelooft dat er geen opleiding bestaat voor ondernemen, het zit in je bloed. Zijn eerste werkgever gaf hem het zetje om voor zichzelf te beginnen. Menno heeft een winnaars mindset en leerde door vallen en opstaan. 

Nu gaan we verder over het bedrijf van Menno, genaamd CAPO.

NOT A BOSS ONLY CAPO

Een sterk netwerk en de gunfactor zijn vitale factoren in het businessleven volgens Menno. Hij is de CAPO van een ondernemersclub en veel bedrijven. Capo is een Italiaanse term voor 'baas'. Zijn atelier voor Italiaans maatwerk heet dan ook CAPO. Menno zegt dat persoonlijke verzorging is essentieel want het reflecteert op je business, je leven en je huis. Zijn passie is niet alleen mode, maar ook marketing. Hij ziet overal kansen en springt in het diepe, een echte ondernemer dus.

Ondernemen zit in je bloed

Menno is opgegroeid in een ondernemersgezin. Zijn twee zoons zijn dan ook erg ondernemend. Zijn jongste zoon is al influencer op twaalfjarige leeftijd en zijn oudste heeft een snoep groothandel op Instagram opgezet op veertienjarige leeftijd. Menno is dus niet alleen een serial entrepreneur, maar ook een voorbeeld voor zijn kinderen als bedrijfseigenaar. 

De eigenaar van een onderneming is net als de kapitein van het schip

Mensen willen je graag op je bek zien gaan maar je hebt wel compagnons nodig, zegt Menno. Hij heeft geleerd dat je niet alles alleen kan doen. Je hebt compagnons nodig die je helpen om het in balans te houden, als een rem en gaspedaal. Daarom heeft hij zich omringd met adviseurs en mensen die er verstand van hebben. Daarnaast benadrukt Menno het belang van goed omgaan met werknemers en stagiaires. Zij zijn de basis van je bedrijf, en zonder hen ben je niets. Hij zegt dat hij als ondernemer de kapitein is van een schip die matrozen nodig heeft. Als jij een echte ondernemer bent met een plan zijn er genoeg investeerders die in jou willen investeren.

Investeerders hebben genoeg geld om in jou te investeren 

Om zijn zakelijke doelen te bereiken, heeft Menno geleerd hoe hij investeerders aan zich kan binden. Hij heeft hierbij gebruik gemaakt van LinkedIn en heeft hen een mail gestuurd om een voorstel te doen. Nadat hij een pitch heeft gegeven en een presentatie heeft gehouden, was er een klik en is de samenwerking aangegaan. Er zijn genoeg investeerders die te popelen staan om te investeren, aldus Menno. 

Menno gelooft dat je jezelf wel moet laten zien om succes te hebben.

Negatieve reclame is ook reclame

Hij is een grote voorstander van marketing en zichtbaarheid om producten en bedrijven te promoten. Zelfs zo dat mensen een positieve hekel aan je krijgen, want negatieve reclame is ook reclame. Mario Been kwam met het idee van het oranje speldje waar het merk CAPO op staat voor ambassadeurs om te dragen, zoals Inge de Bruijn. Om zijn producten te promoten, werkt Kloostra ook samen met influencers want je moet wel met de tijd mee gaan, volgens hem. 

Volgens Menno draait ondernemen vooral om het creëren van waarde en beleving

De beleving speelt de sleutelrol 

In zijn ogen is kwaliteit, beleving, goede wijn en eten belangrijker dan de prijs van een product of dienst. Kloostra gelooft dat de beleving een sleutelrol speelt. Als het eten minder is, maar de service goed, heb je een leuke avond. Maar als je geweldig eten hebt en de service is slecht, heb je een slechte avond. Hoe meer waarde je levert, hoe meer bereid mensen zijn te betalen.

Menno levert waarde voor zijn klanten door middel van zijn businessclub. 

De key van succes is face to face 

Hij heeft een 'CAPO Black Membership' ontwikkeld dat een 'Donut Model' gebruikt om de focus op de topping van het bedrijf te houden. Met dit programma organiseert hij maandelijks borrels, sportevenementen en uitjes met zo’n 80 ondernemers. René is de jongste member van deze club. Wil je meer leren van René? Klik hier om zijn gratis boek te bestellen. Kloostra gelooft ook in het belang van investeren in jezelf en je netwerk. Daarnaast geeft Menno ook tips over hoe je als ondernemer moet omgaan met anderen, zoals dat je niet opkijken tegen iemand met status en gewoon normaal doen, dus behandel ze als gelijken.


Bekijk de podcast met Menno hieronder...


Ga het gewoon doen

Als tip voor ondernemers zegt hij blijf dicht bij jezelf, ga gewoon doen en start. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je faalt, maar dat is een les. Menno heeft een bewonderenswaardige weg afgelegd om zijn zakelijke doelen te bereiken. Door de juiste mensen om zich heen te verzamelen, lekker te blijven ondernemen en de successen te vieren, is hij een voorbeeld gebleken voor andere ondernemers. 

Wil jij graag leren van ondernemers zoals Menno, een netwerk opbouwen en hulp met het starten of opschalen van jouw bedrijf? Meld je hieronder aan voor een gesprek met een van onze coaches en samen kijken wij hoe we jou kunnen helpen.


Over de schrijver
Ondernemer en investeerder
Reactie plaatsen