Moet ik een podcast starten? (En waarom dat antwoord ja is)

Podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond. Ben je nog wel écht een bekende Nederlander als je géén podcast hebt? Radio dj’s, journalisten, artiesten en influencers domineren de podcast wereld in Nederland. Als je op deze blog hebt geklikt zit je waarschijnlijk met de volgende vraag: “Moet ik een podcast starten?”

Is een podcast dan alleen weggelegd voor degenen die al een naam hebben in dit land? Natuurlijk niet.

Waarom zou je?
Een podcast is weer een extra platform waar jouw bedrijf aanwezig kan zijn. Jij bent een expert in jouw branche en een podcast biedt jou een extra mogelijkheid om vertrouwen te winnen bij je doelgroep. In tegenstelling tot een advertentie die een luisteraar alleen maar ‘hoort’, luistert diegene echt naar wat jij te zeggen hebt. Uit een onderzoek van BNR uit 2019 blijkt zelfs dat Nederland in het rijtje ‘podcast bereik’ ver onderaan staat. Enorm veel potentie dus!

Content
Jouw bedrijf heeft een boodschap te vertellen. En geloof het of niet, daar zijn mensen benieuwd naar. Waarschijnlijk meer dan je zelf denkt. Door wekelijks, misschien maandelijks, een moment te pakken met jouw (toekomstige) klanten, fans, of relaties creëer je langzamerhand een band. Deel die verhalen die zich afspelen op de achtergrond. Ga het gesprek aan met collega ondernemers, deel de laatste ontwikkelingen in jouw branche en deel tegelijkertijd ook die blunder van je compagnon. Mensen willen menselijkheid.

Recycling
Geen tijd voor zeg je? Je maakt al YouTube video’s, post 5x per week op LinkedIn en gaat live op Instagram? Dat is mooi, die content kun je dus omzetten naar een audio bestand en regelrecht op Apple Podcasts en Spotify gooien. Kleine tip van mij; kijk gelijk even tussen je oude blogs of er iets tussen staat dat je op kunt lezen terwijl de microfoon aan staat.

Een slim idee?
Een podcast? Ja. Of jij die zelf gaat maken? Geen idee. Probeer het in ieder geval. Wees niet bang om fouten te maken, want die ga je maken. Voor een microfoon zitten is nou eenmaal spannend, voor een camera al helemaal.

Wil je écht niet zelf aan de slag? Je kunt natuurlijk ook altijd een podcast voor jouw bedrijf laten maken. Kijk eens binnen je team of er enthousiastelingen rondlopen.
Er zijn inmiddels zelfs bedrijven die podcasts voor jou produceren.

Mogelijkheden genoeg dus voor een kans die je niet kunt laten liggen.

 

P.S.
René vroeg zich op een dag ook af: “Moet ik een podcast starten?” en zo ontstond De Missie podcast, vroeger: Onderweg naar financiële vrijheid.
Die kun je hier beluisteren.

Mocht je nou een keer écht willen lachen kun je die van mij kijken of beluisteren: Moguh de Podcast