Je kunt alles krijgen wat je wilt in het leven, mits je andere mensen kunt overhalen iets voor je te doen of iets van je te kopen, aldus Alex Hormozi. Overtuigingskracht is de belangrijkste skill die vrijwel alle succesvolle mensen bezitten. Waarom, hoor ik je denken? Om veel te verdienen moet je jouw product goed kunnen verkopen. Dit kan aan een hele grote klant zijn of op grote schaal. Overtuigingskracht kun je trainen door middel van zes verschillende elementen. Die elementen gaan we in deze blog bespreken en leggen jou zo uit hoe je meester in overtuiging kunt worden en op die manier alles in het leven kunt krijgen wat je wilt.
Element :1 Wederkerigheid
Het eerste element is wederkerigheid. Wederkerigheid betekent “de onderlinge verplichting binnen een relatie om een gift te beantwoorden met een tegengift” (1). Dit kun je inzetten door middel van eerst goedaardigheid en gulheid tonen naar anderen, op die manier zijn ze geneigd of voelen zij zich verplicht iets terug te doen als dank voor jouw gulheid of vriendelijkheid en vinden ze jou een aardig persoon. Een voorbeeld hiervan is als mensen een winkel in lopen en ze bieden hen iets aan zoals een flesje water. Als ze dit aannemen, blijven klanten vaak langer in de winkel en kopen ze iets, al is het klein. Een ander voorbeeld is een serveerster in een restaurant, die krijgt tot wel 23% meer fooi door een paar pepermuntjes bij de rekening te leggen. Door middel van kleine investeringen kun je dus grote rendementen behalen.
Klik hier om gratis boek René te bestellen.
Element :2 Consistentie
We beoordelen mensen gebaseerd op hun acties. Mensen zijn daarom graag consistent in hun antwoorden. Dus als je vraagt of ze bijvoorbeeld ondernemend zijn en ze zeggen daarop ja, dan kun je ze eraan herinneren wanneer je een aanbod doet. Je was toch ondernemend? Bewijs het dan door mijn product te kopen. Dit kun je ook implementeren door ze iets kleins te laten doen, bijvoorbeeld een boekje aanschaffen om vervolgens gemakkelijker een cursus te verkopen.
Element :3 Social Proof
Mensen kijken vaak naar anderen om te bepalen hoe ze zich gedragen of wat ze geloven. Door middel van reviews kun je bewijzen dat het product werkt of betrouwbaar is. Om twijfels te overkomen is Social proof de beste tool die er bestaat. Zet dit in door jouw klanten een video te laten maken hoe blij ze zijn met het product of voor en na foto’s van transformaties te plaatsen op jouw website en de reviews te verwerken op social media in de vorm van posts en stories.
Ik ben zelf bij 2 trainingen geweest en heb enorm veel geleerd. Het is een professioneel bedrijf met mensen die ervaring en verstand hebben waar ze over praten. Als je echt niet weet hoe je succesvol wil worden, is dit de juiste plek. Ik zou zelfs nog een keer betalen voor de cursus als je ziet hoeveel het kan opleveren! Kortom echt een top bedrijf! ⭐⭐⭐⭐⭐
- Anel Ruznic
Element :4 Vriendschap
Mensen vinden mensen leuk die hun leuk vinden. Deze mensen zien we namelijk snel als vrienden en vrienden zijn makkelijker over te halen om ja te zeggen. Dit kan zijn als gunfactor of een opgebouwde vertrouwensband. Dit kun je toepassen door het ACA framework te gebruiken. Dat staat voor "Acknowledge, Compliment, Ask". Geef iemand dus positieve aandacht en laat ze speciaal voelen voordat je iets van ze vraagt. Op die manier zullen ze eerder ja zeggen op jouw aanbod.
Element :5 Autoriteit
Iemand die autoriteit heeft geloven of vertrouwen wij snel als het aankomt op hun vakgebied. We hebben minder filters en accepteren wat zij zeggen sneller als waarheid omdat zij een betrouwbare bron zijn. Hierdoor hebben zij meer overtuigingskracht, onafhankelijk van wat het bericht is. Dit is de voornaamste reden dat men mentoren in de arm neemt, zodat we niet na hoeven te denken of het wel echt klopt, want daar vertrouw je op. Autoriteit is te bereiken door: diploma's, awards, credentials en een track record. Deze staan als bewijs van prestaties in plaats van loze woorden. Print certificaten van jezelf en van je trainers. Des te meer certificaten, des te betrouwbaarder.
Element :6 Schaarste en urgentie
Schaarste betekent dat er maar een klein of beperkt aantal producten of plekken beschikbaar zijn. Urgentie staat voor de gelimiteerde tijd dat de producten of diensten beschikbaar zijn. Deze twee kun je implementeren door limieten te gebruiken, zoals gelimiteerde oplage, gelimiteerde tijd en “one time offers”. Ook in de taal die je gebruikt kun je “loss language” toepassen. Dit houdt in dat je “Wil jij … graag” omdraait naar “dit wil jij niet missen…”. Dit werkt omdat de angst om iets te verliezen (FOMO) groter is dan de wil om iets te verdienen. Een voorbeeld hiervan is luxe winkels zoals Gucci, zij vertellen niet hoe groot de voorraad is (schaarste) en er mag een gelimiteerd aantal mensen naar binnen om een rij te creëren (urgentie). Het idee hierachter is dat ze willen laten zien dat er veel vraag is en weinig aanbod. Dit maakt hun producten interessant en gewild. Op deze manier maken luxe winkels zichzelf exclusief.
Ter conclusie, als je alle zes de elementen toepast in jouw business en jouw leven, ligt de wereld aan jouw voeten. Het is allemaal een psychologisch spelletje, alleen moet jij het spel leren te beheersen. Bedenk hoe jij de elementen het beste kunt inzetten en kijk wat voor jou werkt. Hulp nodig bij het toepassen hiervan in jouw business? Plan hieronder een gesprek in met een van onze coaches om te ontdekken wat Ultimate Mastermind voor jou kan betekenen.