Gastblog: Hoe er wordt ingespeeld op jouw emoties (en hoe je inspeelt op die van een ander)

Het nieuws rondom cryptomunten laait weer op en apps als Bitvavo, Binance en Robinhood staan opeens weer bovenaan in de appstore. Ook lijkt de aandelenbeurs uit het niets ‘hot topic’ te zijn bij ieder persoon die snel geld wil verdienen.

Gamestop, Tesla, Nokia, allemaal namen die je tijdens het scrollen voorbij ziet komen. Gek genoeg zijn er slechts twee namen die je telkens als verantwoordelijke naar boven ziet komen: ‘Ome Elon’ (Musk) en de Reddit pagina ‘/r/Wallstreetbets’. Dan komen de twijfels: Moet ik meegaan met deze mensen? Wat zijn de risico’s? Vervolgens besluit je toch te investeren, als je dat al niet had gedaan.

Er zit voor de meeste mensen verder weinig gedachtegang achter zo’n besluit. Een besluit als deze wordt vooral gevormd door emotie. Een kans waar duizenden anderen al van geprofiteerd hebben en die jij gaat missen als je te lang wacht, is lastig om af te slaan. Ook nu heb je waarschijnlijk op deze blog geklikt omdat jij gebruik wil maken van deze skill.

 

Shoppen met emotie

Het is belangrijk om te filteren en goed te beredeneren tot je tot actie over gaat.

We hebben het in de e-commerce ook vaak over ‘impulsaankopen’. Klanten die een aankoop doen met diens emotie. De ego van een mens is dusdanig groot dat je liever een (domme) impulsaankoop goed praat dan dat je toegeeft een domme aankoop te hebben gedaan. Vooral in de dropshipping cultuur die het afgelopen jaar heerst in Nederland zie je de focus op het ‘triggeren’ van de impulsaankoop.

Echter is er een wereld van verschil tussen een aankoop gebaseerd op emotie door misleiding of op een aankoop die een klant bewust doet. Wek jij een impulsaankoop op of voelt een klant een bepaalde emotie bij jouw product (en/of merk) waardoor diegenen tot aankoop overgaat?

Mensen om mij heen vragen zich (soms hardop) af wat de lijn is tussen misleiding en marketing. Deze twee lijken vaak op elkaar en de één wordt vaak goedgepraat onder de naam van de ander. Het antwoord lijkt te zijn dat deze scheiding geen lijn is, maar eerder een grijs gebied. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er veel spreiding zit tussen wat mensen wél en niet oké vinden als het gaat om ‘marketing trucjes’.

 

Waar ligt de grens?

In dit voorbeeld zie je een haar gephotoshopped op een advertentie, die er voor zorgt dat je stopt met scrollen zodra de advertentie voorbij komt. Uit een onderzoek van Wilte Zijlstra komt voort dat 68% van de 70 deelnemers onderstaand voorbeeld een vorm van misleiding vindt. Wat denk jij?

Ook Booking.com is vaak beschuldigd van misleiding. Als je een kamer wilt boeken via de site van deze ‘meestermarketeer’ kijken er vaak, heel toevallig, vier mensen met je mee naar dezelfde kamer, waar er ook toevallig nog maar één van beschikbaar is. Als je zou willen kan je natuurlijk gewoon het hotel bellen, of via een andere site een kamer boeken, dus hoe kan Booking.com dit zeggen? 70% van de deelnemers aan het onderzoek vindt deze methode gewoon kunnen, maar niet zonder de nodige vragen: Kopen ze expres weinig kamers op? Of houden ze kamers achter?

Booking.com speelt een psychologisch spelletje

Oké, een grijs gebied dus. “Maar hoe weet ik wat wel of niet juist is om te doen?”

Deze vraag ligt niet zozeer bij de marketing trucjes die je gebruikt, maar meer bij het eindproduct dat je de klant bezorgt. Sta je achter jouw product? Wordt het leven van de koper beter na de aanschaf van jouw dienst? Ronduit liegen is natuurlijk uit den boze.

Maar stel, in plaats van je aanbieding af te laten lopen, zet je de timer van jouw aanbieding drie keer naar 7:00:00 terug op de laatste dag. Is dit dan ook liegen? De aanbieding verloopt immers in beide gevallen op dezelfde dag. 😉